Delen
Verslag

2022 - Auel

Een verlengd Helemlvaartweekend in de Oostkantons

Dit jaar duurt het Hemelvaartweekend extra lang. De 4 verlofdagen vormen daarom een uitgelezen moment om er met ons tweetjes nog eens kort op uit te trekken. De keuze valt op Achouffe (aan de Ourthe) of Auel (aan de Our) en hakken pas ter hoogte van de Baraque de Fraiture de knoop definitief door. Het worden de Oostkantons, met Auel – vlak aan de Duitse grens - als uitvalsbasis.

26.05.2022 - Auel-Heckhalenfeld

Toen we ongeveer exact 1 jaar geleden vanuit Steffenshausen een wandeling deden naar Auel, waren we onder de indruk van het mooie landschap, maar was het om dat moment ook dermate slecht weer (we zijn toen doornat geworden), dat we hadden besloten nog eens naar hier terug te komen. Het lange Hemelvaart-weekend is een uitgelezen kans. De weersvoorspelling zijn naar een lange periode van zeer droog en warm weer (de gazon heeft er zo vroeg op het seizoen al de brui aan gegeven) wel iets minder zonnig, maar zeker niet van die aard om de kans van een lang weekend te laten schieten en thuis te blijven. Met ons tweetjes trekken we er daarom voor 3 dagen met de mobilhome op uit met Auel als uitvalsbasis voor een aantal wandelingen.

Dat we specifiek voor Auel kiezen en niet een van de dorpen in de buurt, heeft te maken met het feit dat een tante en nonkel hier al geruime tijd een tweede verblijf hebben en we hier vele jaren geleden (meer dan 20 jaar … de tijd vliegt) nog geweest zijn. Het is m.a.w. ook wat nostalgie om hier eens naar terug te keren. En opnieuw valt ons op hoe mooi het hier wel is, maar misschien nog opvallender: hoe rustig het hier is. Deze uithoek van de Oostkantons, vlak aan de Duitse grens is allesbehalve toeristisch uitgebouwd en dat vertaalt zich duidelijk in minder bezoekers … waar we wel van houden. Na een wandeling een terrasje kunnen doen is vanzelfsprekend leuk, maar als de keuze valt op een uitgesproken rustige streek, zonder dat terrasje na een tocht, dan is de keuze snel gemaakt en gaan we voor de rust … en dat drankje nemen we dan wel in de camper :-).

Rond de middag zijn we in Auel en na het middageten maken we een eerste leuke wandeling. We komen op een interessant moment want de gele brem staat volop in bloei wat het landschap een prachtige extra kleur geeft. Wat de dag extra fijn maakt is dat ik na bijna 25 jaar m’n neef (Nico) nog eens ontmoet. Hij verblijft enkele dagen in de ouderlijke vakantiewoning in Auel.

27.05.2022 - Auel-Winterspelt

We hebben overnacht op een van de weinige parkeerplaatsen in Auel, m.n. langs het zgn. RAVeL (“Réseau Autonome des Voies Lentes”): een netwerk in Wallonië dat sterk gefocust is op mooie fiets- en wandelpaden en loopt hier over een vroegere spoorwegbedding (die tijdens WO II grotendeels vernietigd is geweest en nooit is heropgebouwd). Een zeer rustige overnachtingsplaats, maar we worden wakker met gedruppel op het dak van de camper. De weersvoorspellingen zijn beduidend wisselvalliger dan gisteren en de voormiddag is grijs en nat. Na de middag zou het iets beter worden, waardoor we onze dag wat herschikken en pas na het middageten op pad gaan.

Wanneer we vertrekken miezert het nog een beetje, maar gaandeweg wordt het best wel mooi weer. Wanneer we uit de bossen komen ter hoogte van Winterspelt is de zon al volop van de partij. Vanaf daar begint een heel mooie passage van deze tocht met prachtige zichten over het glooiende landschap, regelmatig geel ingekleurd door de in bloei staande brem. Een tocht die finaal echt wel de moeite waard is, ook al is het eerste deel door de bossen wat saai.

Het laatste deeltje van de wandeling gaat over de RAVeL-weg netjes tot aan de mobilhome. De weg wordt actief gebruikt door fietsers. Op de plek waar we met de mobilhome staan, is de weg echter afgezet. De reden is de weggespoelde brug over de Our, wat is gebeurd tijdens het zware noodweer dat Wallonië (en de Duitse Eifel) in juli vorig jaar trof met nooit geziene en krachtige overstromingen. Huizen zijn daarbij weggespoeld. In Auel is de schade beperkt gebleven … maar is de wandel- en fietsbrug over de Our dus wel gesneuveld en op dit moment nog niet hersteld. Om die reden moeten we de wandeling die we voor morgen hebben gepland, ook herwerken. Gelukkig zijn er alternatieven.

28.05.2022 – Auel-Steffeshausen-Bracht

We hebben andermaal een zeer rustige nacht gehad langs de RAVeL-weg vlak aan de Our in Auel, al is het best wel fris ontwaken in de mobilhome. De temperatuur is een flink stuk gezakt t.o.v. de voorbije dagen en ook het weer belooft wisselvallig te zijn. Het beste deel wordt tijdens de voormiddag voorspeld. Dus i.t.t. gisteren zijn we al vroeg op stap.

Via een omweg richting Heckhalenfeld, gaat het eerste deel van de wandeling naar Steffeshausen. Er zit een passage in waar niet echt een weg loopt, al zou het kunnen dat deze door recente houtkap verdwenen is. Hoe dan ook is het slechts een kort klimmetje waar we o.b.v. de gps ons een weg doorheen wat geaccidenteerd terrein banen om uiteindelijk terug op een landweggetje te komen. Wat later is het opnieuw even zoeken naar een padje (brandweggetje?) dat duidelijk zelden of nooit bewandeld wordt en naarmate we vorderen steeds dichter begroeid is … de leuke, avontuurlijke passages, zeg maar.

Vanuit Steffeshausen, gaat het naar Bracht, net als Auel niet meer dan enkele straten groot. We klimmen tot aan een sprookjesachtig schuilhutje van waar je een mooi zicht hebt over het in het dal gelegen Bracht. We eten er onze picknick terwijl het licht is gaan druppelen. Vorig jaar hebben we hier ook gezeten, maar toen met harde regen en zijn we tijdens de tocht doornat geworden. Vandaag blijft het beperkt tot wat licht gedruppel en wanneer we terug op pad zijn voor de laatste kilometer richting Auel, is het terug droog.

Iets voor 14u staan we terug aan de mobilhome. Na ons wat te hebben opgefrist, rijden we terug huiswaarts. Op die manier kunnen we nog koken voor Lisa, die alleen thuis aan het blokken is (binnen een dikke week starten de eindexamens van haar 3de jaar revalidatiewetenschappen en kinesitherapie aan de KU Leuven). Op de valreep treffen we mijn neef Nico en z’n parten Jana nog. Ze trekken er op uit voor een fietstocht. Hopelijk past de puzzel ooit nog eens dat we deze richting uit komen en het wat beter past om eens bij te babbelen. De streek is alleszins de moeite waard om er nog eens naar terug te keren.

2022 - Auel

Wandelbeschrijvingen

Hieronder staan de linken naar de details van de wandelingen en uitstappen die we tijdens deze reis maakten.

Foto's

Hieronder staan rechtstreekse linken naar de foto's van de wandelingen en uitstappen.

Gebiedsbeschrijving

Hieronder staan de linken naar de gebieden/streken die we tijdens deze reis bezochten.

Map

Op de map staan de plaatsen/wandelingen aangeduid die we in deze streek (en omgeving) maakten. Op de iconen kan verder worden doorgeklikt naar meer details rond de bijbehorende activiteit.